Pressrelease: Tredje plats för designduon i Svenska Designpriset 2019

Nordiq Den 17 oktober, 2019

Nöjd designduo efter tredjeplatsen i Svenska Designpriset i klassen Visual Merchandising vid galan i Göteborg.

Designduon Johan och John från företaget Nordiq i Trekanten placerade sig på tredje plats under torsdagskvällen vid en stor gala på Rondo i Göteborg. Det är andra året i rad de är nominerade i tävlingen, förra året blev de vinnare. ”Vi vill tacka juryn och alla som röstat på oss”, säger designduon. Designduons bidrag Fikamanifestet – Basar Randevou har skapats för Café Centrumkyrkan i Västerås. Tanken är att förvandla en funkiskyrka till ett café med plats för goda möten.

Tävlingen samlar årligen den svenska eliten inom design och formgivning. Johan och John var på plats då de nominerats med sitt bidrag i klassen Visual Merchandising. Målet har varit att skapa en konceptbaserad inredningsdesign som inbjuder till samtal och goda möten berättar Johan Vilestål.

John Eriksson berättar att de alltid siktar på guld. Vi tävlar mot branschens jättar och är därför nöjda och hedrade av att först bli nominerade och sedan placera sig på tredje plats. Vann gjorde Forsman & Bodenfors som är en av landets största byråer med ett bidrag de skapat för Åhlens.

Tävlingen var jämn, designduons bidrag hade samma poäng som Tele2s bidrag Unlimited Spring som placerade sig på andra plats, då juryns röst avgjorde.

Från funkiskyrkan till en plats för goda möten
Lokalerna inryms i en kyrka uppförd 1958 i centrala Västerås. Fram till idag har kyrkan bedrivit traditionell kyrklig verksamhet med gudstjänster och gruppverksamheter. Byggnaden är insprängd mellan två huskroppar och ger ett ganska anonymt och avskalat intryck.

Café Centrumkyrkan AB har för avsikt att göra om kyrkan till ett fullödigt och modernt café för allmänheten. De avser att göra en helhjärtad satsning med konceptet som grund. De ska sedan driva caféet med fokus på att skapa en äkta mötesplats.

Fikamanifestet
Som kärna i Nordiqs koncept finns Fikamanifestet. Detta manifest visar att Basar Randevou är mer än fika, tillställningar och mat. Här välkomnas öppenhet, nyfikenhet och kreativitet. Humor blandas med allvar, och leenden med tårar. I detta manifest radas tio punkter som legat som grund när Basar Randevou har skapats.